TEKST
Izvještaj: Tribina o budućnosti neprofitnih medija
U utorak 9. siječnja u srpskom privrednom društvu „Privrednik“ održala se tribina na kojoj se razgovaralo o budućnosti neprofitnih medija i problemima s kojima se neprofitni mediji susreću danas. Jedan od povoda organiziranju tribine upravo na tu temu jest i nedavna crowdfunding kampanja koju je drugarski portal Lupiga bio prisiljen organizirati kako bi osigurao vlastiti opstanak. Slučaj Lupige predstavlja samo nastavak trenda kojeg je započeo bivši ministar kulture, a kojeg nastavlja sadašnja ministrica – smanjivanje ili pak ukidanje financijskih sredstava za neprofitne medije – zbog čega se ti mediji ili gase ili okreću drugim metodama prikupljanja sredstava. Tako se prije Lupige i portal Forum našao u istoj situaciji, a sigurno će se još kvalitetnih medija u budućnosti naći na udaru takve politike.
Govornici na tribini osvrnuli su se na nekoliko bitnih momenata što se tiče ove problematike. Novinar Lupige Ladislav Tomičić tako je naglasio kako je crowdfunding kampanja koju je njegov portal morao pokrenuti ujedno nešto sramotno i pozitivno – sramotno jer kvalitetni mediji ne dobivaju adekvatnu financijsku potporu, a pozitivno u vidu jačeg povezivanja čitatelja i šire zajednice oko tog problema. Stručnjak za crowdfunding Marko Gregović osvrnuo se na upravo na tu praksu prikupljanja financijskih sredstava, naglasivši kako je u pitanju praksa koja je vrlo stara, a koja se u Hrvatskoj još uvijek nalazi u sivoj zoni što se tiče pravne regulacije. Novinarka Faktografa Sanja Despot naglasila je, između ostalog, kako je dobro novinarstvo, koje je ovim procesima najviše na udaru, minimum koji je potreban za funkcioniranje društva, a kako je prikupljanje sredstava preko crowdfundinga dugoročno neodrživo, budući da uvijek isti ljudi uplaćuju ta sredstva, i to ljudi koji ni sami nemaju novca.
Neprofitni mediji, koji su zadnjih nekoliko godina pogotovo na udaru institucija, tako će se u budućnosti vrlo vjerojatno susretati samo s još gorom financijskom situacijom i s još većim prijetnjama gašenja. Ta je činjenica pogotovo zabrinjavajuća kada se osvrnemo na današnju društvenu klimu i na činjenicu da upravo neprofitni mediji o njoj najviše kritički progovaraju. Kada u obzir uzmemo i generalnu tendenciju smanjivanja ili rezanja javnih usluga i socijalnih programa, preostaje nam zapitati se, riječima Marka Gregovića, kada ćemo bitni prisiljeni organizirati crowdfunding kampanje ne samo za neovisno novinarstvo, već i za usluge poput zdravstva ili školstva?
MAZ
foto: L.R. / H-alter