TEKST

Priče o prošlosti s neizvjesnom budućnosti

 

Od 10 do 12 tisuća zaposlenih ovaj gigant spao je na njih oko 1.000. Svejedno, Varteks ostaje jedini veliki modni i tekstilni gigant koji preostao u Hrvatskoj i preživio, ili bolje rečeno, jedva preživio. Prošle godine dokapitalizirao ga je poznati poduzetnik Nenad Bakić, s oko 25 milijuna kuna vlastitog kapitala, nakon čega dolazi do jačeg marketinškog oglašavanja, a izgleda i rasta u prodaji. Pitanje je hoće li Varteks opstati i hoće li doći do poboljšanja radnih uvjeta njegovih radnika i radnica.

Foto: Gradski muzej Varaždin

Još jedna tvrtka pala je u tišini. To je naslov članka na Poslovnom dnevniku o tvornici obuće Meiso. Oko 230 djelatnica (tako se danas zovu radnice) u potpunoj tišini prešlo je u malosubotičku firmu Haix, dok je u Goričanu ostalo dvadesetak radnika koji navodno čekaju otpremnine. Za radnike se, kako kažu, ništa neće puno promijeniti. Prešli su u novu firmu, a dobili i 3.000 kuna potpore zbog relokacije. To je valjda dovoljno. 

Ništa se nije promijenilo, valjda, osim novog mjesta, nove tvornice. Blokade računa, propadanje firmi, gašenje tvornica, stara su pjesma. Kao što je već puno puta ponovljeno, u tekstilnoj i obućarskoj industriji je od početka 90.-ih izgubljeno oko 100.000 radnih mjesta, a velikih giganata uglavnom više nema – Jugoplastika, Naprijed, MTČ, Vesna, Nada Dimić, DTR… Sve su to sada samo imena koja se spominju sa sjetom dok se priča o prije, o prošlom, o boljim danima kada su radnici (tako su se prije zvali djelatnici) radili pruge, autoceste i tvornice, a i one su gradile njih. Sada je u tekstilnoj industriji najviše malih tvrtki, njih 550,  prosječna plaća vrti se oko 4.000 kuna, dok statistička sredina pokazuje kako se plaća uglavnom zapravo vrti oko minimalne plaće.

Danas propale tvornice, tj. prazne zgrade i prostorije, u najboljem slučaju, čeka samo proglašavanje industrijskom baštinom.

Slavna povijest, teška sadašnjost i neizvjesna budućnost

S druge strane stoji jedan bivši gigant koji još uvijek opstaje – Varteks, iako su plaće karakteristično niske i sukladne tekstilnoj industriji.

Varteks je utemeljen 1918. godine kao Tekstilna tvornica Varaždin – prvo su proizvodili tkanine, a potom je proizvodnja proširena na odjeću. Godine 1929. otvorena je prva prodavaonica, a poslije Drugog svjetskog rata Tekstilna industrija Varaždin ime skraćuje u Tivar, koje potom mijenja u današnje Varteks – otvaraju se pogoni u Bednji, Ivancu, Ludbregu, Vinici, Prelogu i Novom Marofu.

Danas radi samo tvornica u Varaždinu, a govorilo se i o premještaju van grada – radi, naravno, financijskih razloga.  Varteks je tijekom svoje povijesti koja traje evo sada 101 godinu bio izrazito uspješan, surađivao je s markom Levi’s te su, recimo, Varteksovi modeli predstavljeni čak i u New Yorku (za što je zaslužna Žuži Jelinek), a Varteksova odjeća prodavala se i u Londonu, Italiji, SAD-u,Švedskoj…

Ono što želimo reći jest da je hrvatska (tj. jugoslavenska) tekstilna industrija bila uspješna i imala je znanje, snagu, kvalitetu i dugogodišnju (stoljetnu čak!) tradiciju.

Varteks je surađivao s Hugo Bossom (ta suradnja počinje 1994.), a pravi uzlet daje mu već spomenuta suradnja s Levi’som. Prema nekim podacima, Varteks je 2004. godine s čak 30 posto sudjelovao u ukupnom tekstilnom izvozu Hrvatske. 

Ali devedesetih dolazi privatizacija i pretvorba, a najveći šok firma doživljavala s krizom 2008. godine kada se zatvaraju i pogoni izvan Varaždina, a prestaje i proizvodnja Levi’s traperica u Novom Marofu. Godine 2009. gasi se i proizvodnja tkanina. 

Varteks se godinama nalazio na rubu propast, no onda ga je 2018. dokapitalizirao poznati poduzetnik Nenad Bakić koji je nakon dokapitalizacije postao i većinski vlasnik. Tako članak u Jutarnjem listu objavljen nakon dokapitalizacije navodi kako je Bakić uložio 25 milijuna kapitala zbog dugogodišnjeg Varteksova lošeg poslovanja. Tada je za Jutarnji rekao i sljedeće: “Tekstilna industrija je poznata po niskim plaćama, i zasigurno će Varteks nakon ozdravljenja pokušavati i bolje plaćati radnike, no najprije treba izbjeći propast i spasiti društvo i radna mjesta – ali vjerujem da smo na pravom putu“. 

Kako ističe Ana Vragolović u svom izvještaju s tribine koja je održana u Varaždinu na temu organiziranja u tekstilnoj i srodnim industrijama, nije istina da u tekstilnoj industriji nema profita. Industrija se smata neprofitnom i navedenu neprofitnost krivi za niske plaće, ali navodi se kako su u „obradi tekstila vlasnici uglavnom strani investitori koji su došli zaraditi na niskoj cijeni rada“. A ne zaboravimo ni znanje i kvalitetu radnica iz Hrvatske. Zarade, dakle, ima. Da je nema, ne bi bilo ni investitora, ni poduzetnika.

Vragolović tako citira sindikalistu Sinišu Miličića koji je objasnio kako su podaci o plaćama u ovoj industriji navedeni na portali Fininfo previsoki (što potvrđuju i sami radnici), „jer su tu uračunati i prekovremeni sati, dodaci, troškovi direktora i režije, a sve to skupa povećava ukupni prosjek“.

Novi vlasnik, nove promjene, novi marketing

S novim vlasnikom uskoro kreću promjene, izrazito se ulaže u marketing, tako da u zadnjih godinu dana možemo primijetiti veću prisutnost Varteksa na društvenim mrežama.

Varteks kao novu kreativnu direktoricu dovodi Martinu Vrdoljak Ranilović koja je dvadeset godina provela kao jedna polovica poznatog zagrebačkog modnog dvojca I-Gle, čime se pokušalo dati novi kreativni poticaj firmi koju mnogi smatraju zastarjelom.

U ljeto 2019. objavljen je još jedan članak u Jutarnjem, nakon onoga u kojem je proglašena dokapitalizacija od strane Bakića. Procjenjuje se da Varteks ima odlični financijski rezultat i kako će ostvari u drugom kvartalu godine najveći profit u proteklih deset godina.

Kako piše Jutarnji: „tvrdim brojkama to izgleda ovako: prihodi od maloprodaje, prvenstveno vlastite mode, u drugom kvartalu porasli su za 92 posto u odnosu na prvi, te za 90 posto u odnosu na drugi kvartal prošle godine. Impresivno, pogotovo kada je riječ o tekstilnoj industriji koju su mnogi davno otpisali. Ambicije su velike, a sam Bakić, sklon dobrim odijelima, već je pokazao kako je spreman učiniti puno kako bi ih ostvario“.

Večernji list tako prenosi Bakića koji je objavio kako je Varteks u prva dva mjeseca ove godine u maloprodaji ostvario 67% veće prihode nego u prva dva mjeseca 2018. i 29% veće nego u 2017. Bruto dobit bila je veća za 96% i 86% nego u prva dva mjeseca 2018. i 2017. godine.

Marketing je urodio plodom?

Varteks je u marketing uronio svom snagom, tako da je jedna od kampanja i „Nesavršeni muškarac u savršenom odijelu,“ za koju su, osim, recimo, Ivana Mrvoša, Ede Majke i Mrle i Prlje, angažirali i slavnog i viralnog „vježbaj-pička-ti-materina“ „Tonija“ Taljata Selmanija. Sve ovo naravno ukazuje na izrazito baratanje društvenim mrežama novog vlasnika i njuh za marketing i oglašavanje, pa je tako i prošli mjesec zatvorena i izložba u Muzeju za umjetnost i obrt „Priče koje kroje Varteks,“ na kojoj je predstavljeno 100 godina Varteksa, budući da je Varteks osnovan 1918. godine, iako povijest vuče iz tkalačkih cehova i obrtništva još iz 16. stoljeća.

Izložba je bila podijeljena u šest dijelova,tj. tematskih cjelina koje su se bavile usponom i padom Varteksa, njegovom arhitekturom, modnim oglašavanje, do utjecaja tog giganta na slobodno vrijeme radnika, a otvorenje je posjetilo je mnoštvo „slavnih“ osoba i političara.

Ne znamo koliko to znači radnicima, ali nakon novih modnih zaokreta i marketinga, čekamo nove kvartalne rezultate, zaokrete u plaćama na više i bolje te da vidimo hoće li se za radnike i radnice nešto promijeniti. 

 

M.G.

Tekst je financiran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija Agencije za elektroničke medije za 2019. godinu.

Korištenjem stranice maz.hr pristajete na korištenje kolačića. Više informacija.

Da bismo poboljšali Vaše korisničko iskustvo prilikom pregledavanja stranica, te kako bi ona radila ispravno, ova stranica na vaše računalo sprema malu količinu informacija zvanih kolačići (cookies).

Korištenjem stranice maz.hr pristajete na njihovu upotrebu.

Ako odlučite blokirati kolačiće i dalje ćete moći pregledavati stranicu, no neke njezine funkcionalnosti neće Vam biti dostupne.

Što su kolačići?

Kolačići su male tekstualne datoteke sastavljene od niza znakova spremljene na Vaše računalo od strane web stranica koja ste posjetili.

Kolačići omogućavaju stranici da prikaže informacije prilagođene Vašim potrebama. Oni obično spremaju Vaše postavke (session token) i postavke za web stranice. Nakon što ponovo posjetite istu web stranicu Internet preglednik šalje natrag kolačiće koji joj pripadaju.

Kolačići nam također omogućavaju da pratimo posjećenost i promet na našim web stranicama (pomoću Google Analytics i sličnih alata). Sve informacije koje na taj način kolačići prikupljaju se akumuliraju i anonimne su i ne dijele se s bilo kojim drugim subjektima.

Sve ove informacije mogu biti spremljene jedino ako Vi to omogućite – web stranice ne mogu dobiti pristup informacijama koji im Vi niste dali i ne mogu pristupiti drugim datotekama na Vašem računalu.

Close