TEKST

No Man’s Sky — optimistični sci fi

Na E3 2014. najavljena je video igra No Man’s Sky. Igra u kojoj ćemo moći istraživati cijeli svemir sastavljen od 18 kvintilijuna (1.8×10^18) planeta, svaki drugačiji i pun neobične flore i faune. Glavni dizajner igre Sean Murray je objasnio kako je igra inspirirana porivom za istraživanjem nepoznatog i optimizmom znanstvene fantastike iz 1970-tih i 1980-tih. Time je legenda o nemogućoj video igri rođena. Kroz sljedeće dvije godine mediji su, unutar i izvan industrije video igara, neprekidno pisali o legendarnoj video igri koja će promjeniti industriju i uopće pogled cijelog svijeta na video igre. Nakon objave, igra je uzrokovala, naravno, potpuno razočaranje u očima svijetske javnosti. Studio Hello Games se zatvorio i prestao davati izjave. Danas, u 2021., No Man’s Sky živi kao igra koja može promijeniti pogled igrača, kako prema video igrama kao mediju, tako i prema našem svemiru kao prostoru u kojem živimo.

Kod No Man’s Sky je utemeljen na vrlo kompleksnom sustavu algoritama i programa koji generiraju pseudoslučajne brojeve. Igra, odnosno njeni programeri, koriste taj kompleksni sustav kako bi generirali praktički beskonačno mnogo planeta koji su potpuno otvoreni za istraživanje. Na početku igre ideja je istražiti, popisati i mapirati planet na kojem se slučajno nađete. Nakon toga vas igra tjera da otputujete u sljedeći solarni sustav i nastavite svoj put prema središtu galaksije. Priča koju vam igra priča je ispunjena misterioznim vanzemaljskim bićima, s kojima možete razgovarati no ne možete ih razumjeti dok ne naučite njihov jezik. U potpunoj, premoćnoj samoći krećete se kroz ovaj fiktivni svemir u potrazi za prijateljima, bilo ljudskim bilo neljudskim. Na tom, donekle besmislenom, putu, istražujući taj beskonačni, računalno generirani svemir možete iskusiti ogromnu prazninu svemira ispunjenu samoćom.
Kad igrač uđe u jedan od solarnih sustava ovog izmišljenog svemira, planeti se pseudoslučajno generiraju prema već postavljenim parametrima u algoritmu (pseudoslučajno samo znači da će se svaki put pojedini solarni sustav generirati na isti način). Time igra ‘štedi’ na prostoru jer sustavi, dok nitko nije u njima, postoje isključivo kao ideja, tj. određeni su samo jednim neobično dugačkim brojem koji čeka da se unese u algoritam. Jednom kad se unese, on generira cijeli solarni sustav, s nekoliko planeta od kojih svaki ima desetke biljnih i životinjskih vrsta i pun je polu-uništenih svemirskih brodova, odbačene tehnologije i resurasa koji su spremni i čekaju igrača. U svakom sustavu možete potrošiti sate i sate samo hodajući, skupljajući resurse i jašući divlje životinje koje pripitomljavate davajući im hranu.


No, igra nije oduvijek bila ovako puna sadržaja. U kolovozu 2016. igra je izašla i izazvala gotovo potpuno razočaranje publike. Činilo se kao da su Hello Games obećali svemir i na kraju dali prazan prostor bez ičega. Planeti su bili pusti i jednolični, ono malo životinja je bilo puno grešaka i buggova, multiplayer nije radio. Ipak, Hello Games je, u to vrijeme, bio mali studio s 15 zaposlenih koji nije imao PR stručnjaka. Idejni programer, Sean Murray, je radio čitav PR iako mu je očito bilo neugodno pred kamerom. Svaku rečenicu koju je izgovorio mediji su interpretirali kao obećanje da će “to” biti u igri. Jednom kad su shvatili da neće moći ispuniti sve što se od njih očekuje bilo je prekasno. Tisuće ljudi su investirale novac u njihovu igru i bile bi podjednako razočarane kako izdavanjem ofrljeg proizvoda, tako i odgodom izdavanja igre dok nije “gotova”. Nakon izlaska, i nekoliko prijetnji smću, te općeg razočaranja javnosti, Hello Games se zatvorio u ured, a Sean je preuzeo zadatak da skupi sva mišljenja javnosti i složi listu stvari koje moraju poboljšati. Od studenog 2016. do danas, Hello Games je objavio preko 10 besplatnih ažuriranja za igru, koja su drastično poboljšala igru i ispunila sva obećanja prije izlaska a i puno više. Umjesto da uzmu novac koji su dobili i pobjegnu od javnosti ili da prodaju ta ažuriranja za više profita, Hello Games je odlučio ispuniti obećanja koja nisu dali, i to besplatno.


Konačno, nakon 4 godine besplatnih ažuriranja i besplatnog rada od Hello Games studija, s izlaskom No Man’s Sky: Beyond, No Man’s Sky je postala igra koju smo očekivali; igra ispunjena kvalitetnim sadržajem, igra u kojoj ljudi provode sate i sate, istražujući planete, i stvarajući veze s prijateljima i poznanicima u tom fiktivnom svemiru. Igrači su napravili svoje države i sindikate unutar igre. Svijet ove igre živi zajedno s ljudima koji ga posjećuju i mijenjaju prema svojim potrebama – grade zgrade, farme i gradove. Neki žive svoju socijalističku utopiju dok drugi žive dječji san svemirskog pirata. No Man’s Sky utjelovljuje taj optimizam i kreativnost znanstvene fantastike prošlosti koje smo izgubili u ovom tisućljeću. Možemo se samo nadati da ćemo to, na ovaj ili onaj način, ponovno pronaći.

Petar Hršak

Tekst je financiran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija Agencije za elektroničke medije za 2021. godinu.

Korištenjem stranice maz.hr pristajete na korištenje kolačića. Više informacija.

Da bismo poboljšali Vaše korisničko iskustvo prilikom pregledavanja stranica, te kako bi ona radila ispravno, ova stranica na vaše računalo sprema malu količinu informacija zvanih kolačići (cookies).

Korištenjem stranice maz.hr pristajete na njihovu upotrebu.

Ako odlučite blokirati kolačiće i dalje ćete moći pregledavati stranicu, no neke njezine funkcionalnosti neće Vam biti dostupne.

Što su kolačići?

Kolačići su male tekstualne datoteke sastavljene od niza znakova spremljene na Vaše računalo od strane web stranica koja ste posjetili.

Kolačići omogućavaju stranici da prikaže informacije prilagođene Vašim potrebama. Oni obično spremaju Vaše postavke (session token) i postavke za web stranice. Nakon što ponovo posjetite istu web stranicu Internet preglednik šalje natrag kolačiće koji joj pripadaju.

Kolačići nam također omogućavaju da pratimo posjećenost i promet na našim web stranicama (pomoću Google Analytics i sličnih alata). Sve informacije koje na taj način kolačići prikupljaju se akumuliraju i anonimne su i ne dijele se s bilo kojim drugim subjektima.

Sve ove informacije mogu biti spremljene jedino ako Vi to omogućite – web stranice ne mogu dobiti pristup informacijama koji im Vi niste dali i ne mogu pristupiti drugim datotekama na Vašem računalu.

Close