TEKST
Zvučna Revolucija: glazbeno putovanje benda Massive Attack
U dinamičnom svijetu glazbe, malo je izvođača uspjelo tako besprijekorno spojiti umjetnost i aktivizam kao što je to napravio Massive Attack. Ovaj britanski glazbeni kolektiv pojavio se na sceni u vrijeme velikih društvenih previranja, krajem notornog „thatcherizma“ 1980-ih godina. Njihova umjetnička odvažnost nije bila samo glazbena, već i filozofska, podsjećajući nas da je umjetnost katalizator za preispitivanje normi i poticanje na akciju.
Krajem 1980-ih kolektiv Massive Attack su osnovali Robert “3D” Del Naja, Adrian “Tricky” Thaws, Andrew “Mushroom” Vowles i Grant “Daddy G” Marshall, izazvao je društvene norme inovativnim zvučnim krajolicima i dubokoumnim stihovima. Pojavili su se na sceni u vrijeme velikih društvenih previranja. Velika Britanija se u tom povijesnom razdoblju nalazi u finalnim godinama notornog thatcherizma: suočava se s valom privatizacije, financijske deregulacije, te nizom štrajkova i građanskih nemira. U ovom kontekstu javlja se cijeli niz glazbenika čiji je glazbeni izraz usidren u duhu želje za promjenom. Jedni od njih su upravo Massive Attack, čija je glazba puno manje bijeg od stvarnosti koliko suočavanje s istom. Tako „Tricky“ u pjesmi „Five Man Army“ kaže:
I take a small step now it’s a giant stride
People say I’m loud why should I hide
Only had a small taste so what a waste
I quietly observe though it’s not my space
Bottom end’s heavy you know we’re never even
Njihova jedinstvena kombinacija elektroničkih ritmova, hipnotičkih vokala i složenih aranžmana postala je glazbeni prizor na kojem su teme kao što su sustavna nepravda, rasna nejednakost i duboko ukorijenjeno urbano propadanje postale vidljive i neizbježne. Te teme nisu samo utkane u tekstove njihovih pjesama, već i u samu srž njihove glazbene estetike. Dok je njihova glazba odjekivala kroz zvučnike, pozivali su slušatelje da promišljaju svijet oko sebe, da se suoče s teškim istinama i da razmisle o svojoj ulozi u promjeni, s ciljem da slušatelje potaknu na političku akciju. Čini se da je misao vodilja opusa Massive Attacka upravo inspiriranje ljudi na udruživanje i kolektivno stvaranje pozitivnih promjena u svojim zajednicama. Premda im se diskografija sastoji od pet albuma, o njihovom pristupu glazbi saznat ćemo uz pomoć primjera prvijenca Blue Lines i autoričinog osobnog favorita, albuma Mezzanine iz 1998.
Blue Lines, izdan 1991. godine, ostavio je neizbrisiv pečat na glazbenom pejzažu. Album je predstavljao hrabar eksperiment u fuziji žanrova i zvukova. Sagrađen na temeljima elektronike, dub reggaea i hip-hop ritmova, Blue Lines je spojio ne samo zvučnu raznolikost, već i duboku društvenu angažiranost. Ovaj album je bio plod suradnje Massive Attacka s različitim vokalistima, uključujući Sharu Nelson i Horacea Andyja. Njihovi glasovi nisu samo bili puko vokalno izražavanje, već su postali instrumenti koji su prenosili emocije i poruke. Pjesme poput Unfinished Sympathy su postale himne generacije, zahvaljujući svojoj jedinstvenoj glazbenoj i emocionalnoj privlačnosti te konteksta u kojem se pojavila. Blue Lines nije bio samo album, već izraz kolektivnog glasa protiv socijalnih nepravdi i urbanog nemira. Iako su teme poput siromaštva, nasilja i nejednakosti bile duboko ukorijenjene u njihove stihove, Massive Attack nije samo kritizirao negativne aspekte društva. Kroz svoje zvučne slojeve, otvorili su dijalog o potrebama za promjenom, stvarajući nadu u bolje sutra. Ovaj album je postao testament što trip hopu kao žanru, što njihovom iskrenom izražavanju i želji za razbijanjem društvenih barijera.
Trip hop, za koji ponekad možemo čuti i izraz “downtempo” je glazbeni žanr nastao krajem 1980-ih i u ranim 1990-ima u Velikoj Britaniji, posebice u Bristolu. Opisuju ga kao psihodeličnu fuziju hip hopa i elektronike sa sporim tempom i atmosferičnim zvukom, a često uključuje elemente džeza, soula, fanka, regea, daba, R&B-a i ostalih formi elektroničke glazbe. Često u svojim kompozicijama koristi semplove iz filmskih dijaloga, filmske glazbe i ostalih eklektičnih izvora.
Blue Lines je bio ne samo zvučni, već i ideološki manifest, otvarajući vrata za ono što će kasnije postati njihovi zaštitni znakovi – glazbeni i društveni preokreti koji će ostati uklesani u povijesti glazbe.
Njihov treći album Mezzanine, objavljen 1998. godine, predstavlja zreli vrhunac Massive Attacka i njihovu evoluciju prema dubljoj, mračnijoj i sveobuhvatnijoj estetici. Ovaj album je istovremeno eksplozivan i suptilan, obavijen atmosferom tajanstvenosti i napetosti. Njegov zvuk odražava složene emocije i duboko uranjanje u teme poput identiteta, intimnosti i traganja za smislom života.
Mezzanine je donio nezaboravne pjesme kao što su Teardrop, Angel, Inertia Creeps i druge Teardrop je primjerice bila rezultat suradnje s Elizabeth Fraser iz eteričnog rock benda Cocteau Twins, čiji je vokal dodatno produbio mističnu i hipnotičnu atmosferu albuma. Njihov zvuk je postao još kompleksniji, s dodatkom industrijskih i elektroničkih elemenata koji su stvarali osjećaj dubokog uranjanja u nepoznato. Mezzanine je uspio istražiti mračniju stranu ljudske psihe i društvenih dinamika. S njim su postali majstori stvaranja kompleksnih zvučnih pejzaža koji se stapaju s temama duboke introspekcije. Surađivali su i s umjetnicima poput Horacea Andyja i Del Naja kako bi stvorili raznoliku paletu zvuka i osjećaja. Album Mezzanine nije samo glazbeno iskustvo, već i emocionalno putovanje koje poziva slušatelje da istraže svoje unutarnje labirinte. Kroz svoj pronicljivi zvuk i tekstualnu slojevitost, Massive Attack je stvorio remek-djelo koje i danas ostavlja dubok pečat na glazbenom krajoliku.
Njihov eksperimentiranje nije se zaustavilo samo na zvuku – njihova kreativnost prelazila je granice glazbe kako bi stvorila multimedijalna iskustva koja su izazivala osjetila i poticala duboko razmišljanje. Surađivali su s raznovrsnim umjetnicima i redateljima kao što su Walter Stern, Baillie Walsh, Jonathan Glazer, Stéphane Sednaou i drugi. Svaki video je bio više od puke pratnje glazbe – bio je proširenje njihovih pjesama, oblikovanje atmosfere i dodavanje novih dimenzija njihovim pričama. Njihova kreativna suradnja bila je odražena u različitim stilovima i tehnikama koje su koristili. Od eksperimentalnih animacija do realističkih prikaza, njihovi glazbeni spotovi uvijek su bili originalni i provokativni. Nisu se libili koristiti simboliku i metaforu kako bi istaknuli dublje poruke svojih pjesama. Ti vizualni elementi postali su svojevrsni jezik koji je komunicirao s publikom na dodatnoj razini, pružajući dublje razumijevanje i emocionalno povezivanje s glazbom (u tekstu se nalazi par videa za same pjesme i toplo preporučamo da ih pogledate). Kroz ovu kreativnu suradnju, Massive Attack je oblikovao kompleksnu estetiku koja je bila jedinstveno njihova. Stvarali su glazbene videozapise koji su bili umjetnička djela sami za sebe, zadržavajući isti duh inovacije i provokacije koji je bio prisutan u njihovoj glazbi.
U svijetu glazbene industrije koja često tone u stagnaciju i komercijalizaciju, Massive Attack je bljesnuo kao svjetionik promjene, svirajući note koje su prodirale kroz tamu konformizma. Njihova glazbena paleta postala je kist kojim su slikali snažne poruke, bacajući svjetlo na uglove društva koja su često ostala u sjeni. Njihova umjetnička odvažnost nije bila samo glazbena, već i filozofska, podsjećajući nas da je umjetnost katalizator za preispitivanje normi i poticanje na akciju. Njihova naslijeđena vrijednost podsjeća nas da glazba nije samo prijetvorni šapat, već glas s kojim se dižeš, izazivaš i mijenjaš svijet. Neka ta glazbena melodija potraje, kao podsjetnik na moć umjetnosti da ujedini i oblikuje bolje sutra.
Marjan Klišanin
Tekst je financiran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija Agencije za elektroničke medije za 2023. godinu.