AKCIJA

Feminizam na platnu: O nečem drugom (Vera Chytilová, 1963.)


Selekcijom filmova i diskurzivnim programom njeguje se feministička perspektiva i kritika, a kroz naredna tri kino susreta tematizirat će se i ženska (radnička) svakodnevica, problem reproduktivnog rada, rodna segregacija na tržištu rada, reproduktivna i seksualna prava, nasilje nad ženama odnosno problemi koji kao akutni odjekuju u okolnostima pandemije.

Foto: Kino Tuškanac

O nečem drugom / O necem jiném (1963.); r/sc: Vera Chytilová; f: Jan Curík; m: Miroslav Hájek; g: Jirí Slitr
igrani, drama, c/b, 85′

Uloge:
Eva Bosáková (gimnastičarka Eva), Vera Uzelacová (Vera), Josef Langmiler (Josef, Verin suprug) Jirí Kodet (Jirka, Verin ljubavnik), Milivoj Uzelac Jr. (Mylda), Miroslava Matlochová (trenerica)

Gimnastičarka Eva žena je u tridesetim godinama koju muči isti problem kao i kućanicu Věru, njezinu vršnjakinju. Iako se one međusobno ne poznaju, i profesionalnom krizom mučena olimpijska sportašica Eva i bračnom krizom mučena domaćica Věra imaju ozbiljne egzistencijalne probleme koje obilježavaju monotonija svakodnevnog života i želja za promjenom.

Psihološka egzistencijalna drama za koju je scenaristica i redateljica Věra Chytilová 1968. godine osvojila Veliku nagradu na Međunarodnom filmskom festivalu u Mannheim-Heidelbergu, njezin je dugometražni prvijenac koji je realizirala u dobi od 34 godine. Riječ je o filmu u kojem je autorica već definirala žensku emancipaciju kao svoju omiljenu temu, a usmjerenost na ženske likove i probleme postat će konstantno obilježje njezinih ostvarenja, te će se time baviti dijelom s feminističkih pozicija, no u tom smislu većinom ne osobito eksplicitno. U ovom se filmu već naziru i glavne osobine njezina redateljskog rukopisa i stila, od dotjeranosti filmskog jezika preko sklonosti eksperimentiranju, što će u njezinim kasnijim djelima postajati sve izrazitije, do utjecaja filma istine u postuliranju likova. Ovaj film drži se jednim od prijelomnih ostvarenja čehoslovačkog novog vala, u kojem je Chytilová figurirala kao jedina žena, kao i jednim od ranih primjera ženskog filma u tadašnjoj komunističkoj Istočnoj Europi. Premda slabije poznat u odnosu na autoričine filmove Ivančice i Jedemo plodove rajskog drveća, i naslov O nečem drugom dočekan je izuzetno pozitivno i od onodobne kritike, kao i od današnje, koja ga redovito uvrštava u retrospektivne programe. Ravnopravne najvažnije ženske uloge tumače Věra Uzelacová (Kolja, Braća Grimm) i Eva Bosáková, onodobna svjetska prvakinja u gimnastici.

Filmski program ‘Feminizam na platnu’ inicijalno je zamišljen kao svojevrsni odjek Ženskih studija koji se trebao održavati tokom proteklog ljetnog semestra. Uz neizostavna kraća uvodna izlaganja i rasprave nakon projekcija, odabirom filmova i uvodničarki ovaj se program u većoj mjeri kanilo osloniti na module i teme ženskostudijskog obrazovnog programa.

Proljetni lockdown preselio je obrazovni program online, a filmski odgodio. U potrazi za prostorom koji bi omogućio održavanje programa uz poštivanje epidemioloških mjera, ovom filmskom programu pružila se prilika iskoračiti iz prostorija Centra u veliku dvoranu Kina Tuškanac. Program prilagođen novonastalim okolnostima čini serija od tri projekcije koje će se održavati jednom mjesečno od studenog do siječnja.

Selekcijom filmova i diskurzivnim programom njeguje se feministička perspektiva i kritika, a kroz naredna tri kino susreta tematizirat će se i ženska (radnička) svakodnevica, problem reproduktivnog rada, rodna segregacija na tržištu rada, reproduktivna i seksualna prava, nasilje nad ženama odnosno problemi koji kao akutni odjekuju u okolnostima pandemije.

Program započinjemo projekcijom dugometražnog prvijenca Vere Chytilove O nečemu drugome, filma koji je označio sam početak češkog novog vala, a video uvod pripremila je doc.dr.sc. Maša Grdešić.

Maša Grdešić (Zagreb, 1979.) diplomirala je komparativnu književnost i kroatistiku na Filozofskom fakultetu u Zagrebu, gdje radi kao docentica na Odsjeku za komparativnu književnost. Objavila je tri knjige: Cosmopolitika. Kulturalni studiji, feminizam i ženski časopisi (Disput, 2013.), Uvod u naratologiju (Leykam, 2015.) i Zamke pristojnosti. Eseji o feminizmu i popularnoj kulturi (Fraktura, 2020.). Jedna je od osnivačica i urednica portala Muf (2014.―2018.). Bavi se teorijom pripovijedanja, kulturalnim studijima i feminističkom teorijom.

Autorica programa je Marta Baradić, pokretačica Kina Katarina.

Program je realiziran u suradnji s Kinom Tuškanac i uz podršku Hrvatskog audiovizualnog centra.

Više o filmu na: bit.ly/2I6UpZ1

Korištenjem stranice maz.hr pristajete na korištenje kolačića. Više informacija.

Da bismo poboljšali Vaše korisničko iskustvo prilikom pregledavanja stranica, te kako bi ona radila ispravno, ova stranica na vaše računalo sprema malu količinu informacija zvanih kolačići (cookies).

Korištenjem stranice maz.hr pristajete na njihovu upotrebu.

Ako odlučite blokirati kolačiće i dalje ćete moći pregledavati stranicu, no neke njezine funkcionalnosti neće Vam biti dostupne.

Što su kolačići?

Kolačići su male tekstualne datoteke sastavljene od niza znakova spremljene na Vaše računalo od strane web stranica koja ste posjetili.

Kolačići omogućavaju stranici da prikaže informacije prilagođene Vašim potrebama. Oni obično spremaju Vaše postavke (session token) i postavke za web stranice. Nakon što ponovo posjetite istu web stranicu Internet preglednik šalje natrag kolačiće koji joj pripadaju.

Kolačići nam također omogućavaju da pratimo posjećenost i promet na našim web stranicama (pomoću Google Analytics i sličnih alata). Sve informacije koje na taj način kolačići prikupljaju se akumuliraju i anonimne su i ne dijele se s bilo kojim drugim subjektima.

Sve ove informacije mogu biti spremljene jedino ako Vi to omogućite – web stranice ne mogu dobiti pristup informacijama koji im Vi niste dali i ne mogu pristupiti drugim datotekama na Vašem računalu.

Close