TEKST
Pedeset nijansi sive: priča o komercijalizaciji fanovskih zajednica – I. dio
Mlade se djevojke, majke i bake, evidentno više ne srame što čitaju „pornografiju za žene“, a autorice se ne srame što ju pišu. Za tu je mikro seksualnu revoluciju u svijetu književnosti između ostalog zaslužna upravo trilogija Pedeset nijansi.
Web-verzija popularnog britanskog tabloida The Daily Mail 26. je u studenom 2012. objavila članak naslovljen „What the Dickens? Erotic fiction is now 4,000% more popular than high quality literature as passion for ‘mummy porn’ sees off the classics.” Autorica članka Ruth Styles navodi da je svjetski bestseler Pedeset nijansi sive u samo godinu dana prodan u 40 milijuna primjeraka, te upozorava da se slični ljubavni romani prepuni seksa i erotike prodaju bolje od Dickensa i Austen. Tvrdnja da klasici, kako piše Styles, „pate zbog uspona erotske literature“, nije nova, originalna niti istinita, no pojavljivanje i uspjeh trilogije Pedeset nijansi autorice E.L. James na tržištu doista predstavlja svojevrsnu prekretnicu u svijetu popularne literature. Ljubići s erotičnim elementima koji su prije desetak godina smatrani nevjerojatno skandaloznim, ono što Styles posprdno naziva „mummy porn“, danas predstavljaju jedan od najpopularnijih i najplodonosnijih žanrova unutar takozvane „BookTok“ zajednice na TikTok-u. Heštegovi poput #smut, #smutbooks i #spicybooktok koje fanovi na TikTok-u koriste kako bi jedni drugima preporučili knjige sličnog sadržaja, prokomentirali što su zadnje pročitali ili jednostavno podijelili svoje uzbuđenje oko nekog osobito spicy, odnosno seksi, romana, dobivaju milijune i milijune pregleda, a izdavači sve to promatraju razrogačenih očiju. Mlade se djevojke, majke i bake, evidentno više ne srame što čitaju „pornografiju za žene“, a autorice se ne srame što ju pišu. Za tu je mikro seksualnu revoluciju u svijetu književnosti između ostalog zaslužna upravo trilogija Pedeset nijansi.
Prije desetak godina na internetu je bilo doista teško izbjeći rasprave o tom naizgled potpuno neosobitom romanu o običnoj studentici koja kroz vezu s misterioznim milijarderom ulazi u svijet BDSM-a i luksuza. Iako su mnogi roman kritizirali, uglavnom zbog izrazito jednostavnog stila, predstavljanja BDSM životnog stila kao patološkog i izopačenog, ili tek zato što su u njemu uživale poglavito žene, svi su o njemu pričali. Izlazili su članci, YouTube videi, kritike i forum diskusije; svatko je, čini se, imao nešto za reći. Svi su pokušavali odgovoriti na pitanje zašto je upravo taj roman, za kojeg su i vlastiti fanovi spremni reći da nije baš najbolje napisan, postigao tako nevjerojatan mainstream uspjeh? Od čega se sastoji magična formula Pedeset nijansi sive? Odgovor između ostalog leži u tome da se E. L. James na više načina našla na pravom mjestu u pravo vrijeme. Trilogija Pedeset nijansi nikada ne bi toliko daleko dogurala bez pomoći nove digitalne i komunikacijske tehnologije koja je tijekom 2000-tih svakim danom skupljala sve veću i veću bazu aktivnih korisnika; Web 2.0. Pedeset nijansi sive je kao književna senzacija prvi pravi autohtoni proizvod interneta, te je nemoguće istražiti uzroke njegovog uspjeha i utjecaj na suvremenu književnu industrij bez da govorimo o online zajednicama fanova, odnosno fandomima, te načinima na koje su isprepleteni s tradicionalnim izdavaštvom.
Naime, danas je općepoznato da je Pedeset nijansi sive zapravo (blago) rafinirana verzija Sumrak saga fanfictiona pod nazivom Master of the Universe koji je u dijelovima izlazio na popularnoj stranici FanFiction.net između 2009. i 2011. godine. Iako je Master of the Universe 2011. izbrisan s FanFiction.net-a i prebačen na osobnu web-stranicu koju je vodila E. L. James, i dalje su nam dostupni grubi podaci o čitanosti originalne priče. Master of the Universe je, po svemu sudeći, bila najčitanija priča na cijeloj web-stranici, te je prikupila više od 56,000 recenzija i stotine tisuća čitatelja. Priču je ubrzo preuzela izdavačka kuća The Writer’s Coffee Shop koju su formirali fanovi Sumrak sage i koja se bavila pripremanjem fanfictiona za komercijalnu objavu u e-book i print-on-demand formatu. Likovi su tada blago izmijenjeni kako bi se izbjegli legalni problemi; vampir Edward postao je milijarder Christian Grey, a srednjoškolka Bella postala je studentica Anastasia Steele. Ta tranzicija od fanfiction fenomena do globalnog bestselera (što bi jadna Ruth Styles s Mail Online-a rekla na činjenicu da je broj prodanih primjeraka Pedeset nijansi sive do 2021. narastao do čak 165 milijuna?) otvorila je prozor, ako ne i vrata, na koja su fanfiction autori i (uglavnom) autorice polako počele ulaziti u izdavačku industriju. Ovdje se ne radi samo o nekolicini sretnika. „Govorimo o desecima i desecima preobraženih fanfictiona,” napisala je Aja Romano. „Govorimo o postojanom i sustavnom skupu pisaca unutar Sumrak fandoma koji su postali toliko dobri u pisanju lako konvertibilnih fanfictiona da su fanovi unutar fandoma stvorili tri zasebne e-book izdavačke kuće posebno u svrhu objavljivanja tih djela Sumrak fanova.” Beyond Her Flame autorice A. M. Torres, Black Rose autorice Kris Thomson i A Few Tables Away autorice Deb Rotuno samo je nekoliko naslova među stotinama koje stranicaTwiFanfictionRecs navodi u sekciji „published fics.” Poruka je postala jasna; da bi fanfiction bio spreman za objavljivanje, treba samo, rečeno fanovskim slengom, „sastrugati serijske brojeve”, odnosno promijeniti imena likova i mjesta zaštićenih autorskim pravima. Nadalje, budući da je Master of the Universe kao fanfiction privukao stotine tisuća ažurnih čitatelja koji su aktivno sudjelovali u online diskusijama sa samom E. L. James i drugim fanovima, roman je došao u paketu s predanom publikom, što ga je učinilo primamljivim za velike izdavače poput Vintage-a, koji je 2012. za njega kupio prava. Ta je publika, uglavnom ženska, bez obzira na to što je u medijima obasipana mizoginim uvredama i generalnim zgražanjem, a možda baš i zato, prigrlila Pedeset nijansi sive te se odbila sramiti čitanja „pornografije za mame.” Na taj su način internet i sve dominantnija internetska kultura od samog začetka trilogije u fanfiction formatu predstavljali ključni dio njezinog naknadnog uspjeha.
Zajednice fanova, odnosno fandomi, oduvijek su bili liminalne zone u kojima se miješaju granice između produkcije i konzumpcije, darivanja i prodaje, dominantnih i subverzivnih čitanja tekstova. Mnogo ranog akademskog istraživanja zajednica fanova centriralo je pojam „otpora publike” (eng. audience resistance), te naglasak stavljalo na činjenicu da su zajednice fanova zapravo interpretativne zajednice koje u medijskom krajoliku obilježenom buržoaskim zaziranjem od popularne kulture stvaraju prostor za izražavanje marginaliziranih identiteta i iskustava. Za mnoge fanove „biti dio zajednice fanova, uključiti se u fanovsku kreativnost te povezanu fanovsku ekonomiju darivanja uključuje borbu za značenje sa proizvođačima medija,” koja može rezultirati izvrtanjem hegemonijskog značenja teksta, kako navode Reunders i ostali u radu iz 2017. Internet je fanovima najrazličitijih rodnih, rasnih i seksualnih identiteta omogućio da se povežu, formiraju zajednice, te u sigurnom okruženju punom entuzijastičnih istomišljenika istraže sklonosti, fantazije i interese koje dominantna kultura možda smatra nastranima. Web stranice za fanfiction kao što su FanFiction.net, Archive of Our Own (AO3) i Wattpad piscima su pružile (i dalje pružaju) mogućnost da unutar fandoma objavljuju i dijele svoje priče. Fandom koji se u kasnim 2000-tima formirao oko popularnog ljubića s vampirima Sumrak, brzo se pretvorio u jedan od glavnih utočišta za žensko seksualno i tekstualno eksperimentiranje.
Naime, Master of the Universe samo je jedan od nebrojenih Sumrak saga fanfictiona koji posuđuju svijet i likove iz tih dosta konzervativnih i puritanski nastrojenih romana te ih koriste kao temelj za pisanje mračnijih i izrazito eksplicitnih priča. Budući da je autorica Sumrak sage Stephenie Meyer mormonske vjeroispovijesti, njezini su romani što se erotike tiče prilično suzdržani. Meyer je usredotočena na „prihvatljive” oblike izražavanja žudnje poput čeznutljivih pogleda i slučajnih dodira, dok je bilo što više od toga svedeno na metafore i aluzije. Četiri romana koja čine Sumrak sagu sadržavaju tek dvije šturo opisane seks scene; seks za Edwarda i Bellu ulazi u igru tek nakon braka, a onda gotovo odmah rezultira trudnoćom koja postaje fokus ostatka radnje. Upravo su zato fanovi počeli čitati između redaka, te potisnutu erotiku u odnosu između mlade djevojke i vampira postavili u prvi plan. Fanovi koji su pisali erotični Sumrak fanfiction zapravo su se, bili oni toga svjesni ili ne, kroz aktivno sudjelovanje u toj zajednici i međusobno podržavanje, borili protiv regresivnih ideja o ženskoj seksualnosti te započeli onakvu normalizaciju seksualno eksplicitnih tekstova u kojima uživaju žene kakva je danas prisutna na BookTok-u te koja polako ulazi u mainstream. E. L. James se zbog svojih brzih objava i spremnosti da piše o tabuiziranim seksualnim dinamikama poput BDSM-a ubrzo probila do vrha te zajednice, no valja držati na umu da su za veliki dio njezinog uspjeha zaslužni i drugi članovi fandoma, koji su isto obavili određeni dobrovoljni, neplaćeni i uglavnom nezamijećeni rad. O tome će biti govora u drugom dijelu članka.
Kiša Bizović Grgas
Tekst je financiran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija Agencije za elektroničke medije za 2024. godinu.