AKCIJA

Osnovan Sindikat radnika digitalnih platformi Hrvatske


Jedna od centralnih tema svijeta rada je intenzivna prekarizacija koja sve više postaje ključno obilježje suvremenog kapitalizma. Upravo digitalne platforme, poput sveprisutnih Ubera, Wolta, Glova i drugih, danas postaju glavni nositelji i promotori prekarnih radnih odnosa. Prepoznajući probleme rada preko digitalnih platformi, radnici su se u brojnim državama, poput Njemačke, Italije ili Kanada, počeli organizirati kako bi zaštitila svoja prava, a osnivanjem Sindikata radnika digitalnih platformi taj je proces započeo i u Hrvatskoj!

Mreža antifašistkinja Zagreba u potpunosti podržava radničku borbu kojoj je cilj obrana i proširenje radnih prava. Smatramo kako je sindikalno organiziranje njen ključan moment te podsjećamo na historijsku poduku da su današnja radnička prava, koja često uzimamo zdravo za gotovo, uvelike plod desetljetnih borbi socijalističkih sindikata!

Pozivajući radnike na organiziranje, prenosimo proglas Sindikata radnika digitalnih platformi:

“Drage kolegice i kolege, svi radnici koji zarađuju putem digitalnih platformi.

Želimo Vas upoznati s radom našeg Sindikata, ali i samim razlozima zašto smo osnovali Sindikat. Unazad par godina, svjedočimo ekspresnoj pojavi digitalnih platformi na tržištu rada. Kod nas u RH najveći efekt su definitivno ostvarile platforme poput Ubera, Bolta, Glovo, Wolt, Bolt Food. Veliki broj radnika radi putem tih platformi, neki kao honoraran posao, no međutim veliki broj nas ostvaruje svoja primanja isključivo putem tih platformi. Kroz određeno vrijeme, počeli su se zamjećivati nedostaci takvog rada. S jedne strane, osobe koje su otvorile svoje obrte i firme, unatoč tome što se pred državom smatraju kao samozaposleni, u praksi su u potpunosti podređeni na milost/nemilost uvjeta poslovanja platformi. S druge strane, platforme se ograđuju od bilo kakve odgovornosti jer takve “samozaposlene” osobe smatraju “partnerima”.

Također, imamo i situacije gdje se osobe zapošljavaju u firme koje su “partneri” platformama. Te osobe su uglavnom u jako podređenom položaju, pošto veliki broj tih firmi ih prijavljuje na samo 2-4 sata radnog vremena, često rade s unajmljenim vozilima čiji najam iznosi oko 1000kn tjedno, nemaju pravo na bolovanje, godišnji, sami plaćaju doprinose (koji često nisu zaista uplaćeni od strane poslodavaca), nemaju kreditnu sposobnost da kupe vlastito vozilo (pošto firme za koje rade se gase čim uđu u sustav PDV-a i otvaraju nove). Razumijemo da postoje ljudi koji su u dugovima i ovrhama i odgovara im trenutno rad na crno, međutim takav rad jednostavno nije dugoročno održivo rješenje.

Sindikat je osnovan sa željom da apelira na državu s problemima s kojima se susrećemo putem ovakvog rada, da se i naš glas čuje u izmjenama Zakona o radu (na kojemu se trenutno radi, a naglasak je upravo na rad putem digitalnih platformi), da se s ceste maknu firme i vozači koji posluju ilegalno, izrabljuju svoje vozače, da se maknu vozila bez dozvola i licenci, bez oznaka na vozilima, vozači s lažnim profilima. Također, Sindikat je i osnovan da skupi određenu masu ljudi koji će biti zajedno spremni reći NE platformama kad donesu odluke koje mi ne podupiremo (primjer Bolt economy vožnje). Sindikat ni na koji način ne želi onemogućiti rad platformama ili ih potjerati iz države, nego urediti odnos, tražiti transparentnije poslovanje, prebaciti porezne obveze s radnika na platforme…Da bi se sve ovo ostvarilo, bilo je potrebno osnovati Sindikat s obzirom na to da je to pravni oblik kojim smijemo i moramo reagirati prema državi i platformama.

Sindikat je osnovan po uzoru na EU zemlje, i s velikim zadovoljstvom, želimo naglasiti da smo i član SSSH (najveće sindikalne središnjice u RH) te dobivamo njihovu punu potporu.

Prvi korak u radu Sindikata je sastanak u Ministarstvu prometa, vezano uz pitanje starosti vozila. S obzirom na cijene vožnji, goriva, servisa, smatramo da starost vozila od 5 godina za obavljanje taksi djelatnosti je neodrživa. Opravdanje države u toj odluci je da se poveća kvaliteta vozila, međutim praksa pokazuje suprotno – vozači će uglavnom kupovati rabljena vozila niže kvalitete kako bi ih u tih par godina mogli otplatiti i zaraditi na njima. S tako niskom starosti vozila bili bismo jedina zemlja u Europi (npr. Italija, Njemačka, Slovenija, Velika Britanija imaju starost vozila od 8-10 godina). Unatoč tome što je Bolt poslao informaciju svojim vozačima da se mijenja starost vozila, na to smo poslali upit Ministarstvu (pošto nigdje u NN nije izašla promjena zakona) te smo dobili odgovor da je važeći pravilnik još uvijek na snazi i da od 1.1.2022. vozilo ne smije biti starije od 5 godina.

Svi koji imaju bilo kakva pitanja, savjete i ideje, ili žele savjet ili pravnu pomoć ako su u nepovoljnom radnom odnosu, slobodno nas kontaktirajte na mail info@srdp.hr ili broj telefona +385 91 6138 665. Svi koji smatraju da žele postati član sindikata kako bi pomogli rastu i jačanju sindikata, slobodno pošaljite svoj zahtjev na mail, te ćemo Vam povratno poslati pristupnicu. Promjene ćemo donijeti jedino ako ćemo se ujediniti, jer jedino smo zajedno jači.

Radimo pametnije danas za bolje sutra.

Korištenjem stranice maz.hr pristajete na korištenje kolačića. Više informacija.

Da bismo poboljšali Vaše korisničko iskustvo prilikom pregledavanja stranica, te kako bi ona radila ispravno, ova stranica na vaše računalo sprema malu količinu informacija zvanih kolačići (cookies).

Korištenjem stranice maz.hr pristajete na njihovu upotrebu.

Ako odlučite blokirati kolačiće i dalje ćete moći pregledavati stranicu, no neke njezine funkcionalnosti neće Vam biti dostupne.

Što su kolačići?

Kolačići su male tekstualne datoteke sastavljene od niza znakova spremljene na Vaše računalo od strane web stranica koja ste posjetili.

Kolačići omogućavaju stranici da prikaže informacije prilagođene Vašim potrebama. Oni obično spremaju Vaše postavke (session token) i postavke za web stranice. Nakon što ponovo posjetite istu web stranicu Internet preglednik šalje natrag kolačiće koji joj pripadaju.

Kolačići nam također omogućavaju da pratimo posjećenost i promet na našim web stranicama (pomoću Google Analytics i sličnih alata). Sve informacije koje na taj način kolačići prikupljaju se akumuliraju i anonimne su i ne dijele se s bilo kojim drugim subjektima.

Sve ove informacije mogu biti spremljene jedino ako Vi to omogućite – web stranice ne mogu dobiti pristup informacijama koji im Vi niste dali i ne mogu pristupiti drugim datotekama na Vašem računalu.

Close